Foreningens historie

Foreningen har navn efter Asserbohus, der indtil 2015 var et centralt og markant byggeri i området. Det bestod af den smukke hovedbygning, en række andre bygninger og ”Lidoen”: Et stort og enestående badeanlæg.

Frem til slutningen af 1800-tallet blev Asserbo plantage plantet, og med træerne kom der styr på sandflugten, der tidligere havde hærget voldsomt i hele området.
Asserbohus blev bygget i 1933 af antikvitetshandler Henry Skånstrøm. Det var et luksus badehotel i særklasse. Der findes mange skønne billeder fra dengang.

I 1957 flyttede en kostskole fra Nødebo ind i større omgivelser og blev til Asserbohus kostskole, drevet af Forstander Jacob Friis. Her har blandt andre Advokat Knud Foldschack, sangeren og komponisten Sebastian og koreografen Anita Saij gået.
Fra 1978 til 2004 drev Tvind efterskole fra stedet.
Tvind rev efter få år Lidoen ned. Da Tvind forlod Asserbohus, var bygningerne indvendigt i dårlig stand.
Halsnæs Kommune udarbejdede lokalplan for området, der gjorde det muligt at bevare Asserbohus – eller at rive det ned og udlægge området til sommerhuse. I 2014 blev Asserbohus solgt; i 2015 blev området ryddet og 12 store udlejningssommerhuse blev bygget.